Lupapisteen syysseminaarit 2025
26.9.2025đ Perinteinen syyskiertueemme vei meidĂ€t jĂ€lleen ympĂ€ri Suomea!
Vietimme kaksi vauhdikasta viikkoa jakamassa ajankohtaisia kuulumisia, kuunnellen paikallisia puheenvuoroja ja tapaamassa asiakkaitamme Vantaalla, Tampereella, MikkelissÀ, Kuopiossa, Oulussa ja RovaniemellÀ.
Rakentamislaki & Ryhti
AamupÀivÀn ohjelma keskittyi uuden Rakentamislain toiselle vaiheeseen ja Ryhti-tietojÀrjestelmÀÀn. Maajohtajamme Markus Rauhalan avattua tilaisuuden pÀÀsimme kuulemaan Kuntaliiton Paula MÀenpÀÀn puheenvuoroa ajankohtaisesta lainsÀÀdÀnnön kehityksestÀ.
Olli Poutanen, Jesse MalkamÀki ja Eero Pulkkinen esittelivÀt Lupapisteen Ralli-projektin tiekarttaa sekÀ kehityksen tulevaisuuden suunnitelmia.
Jokaisessa kaupungissa mukana oli paikallinen rakennusvalvonnan edustaja jakamassa kuulumisia omasta kunnastaan. Erityiskiitos puheenvuoroista Vantaan, Tampereen, Savonlinnan, Kuopion ja TyrnĂ€vĂ€n edustajille â oli hienoa kuulla, miten asiat etenevĂ€t ja toimivat eri puolilla Suomea.
BIM tulee, oletko valmis?
Lounaan jÀlkeen siirryimme tietomalliteemojen pariin. Ilkka Mattila aloitti esityksen kertomalla, miten digitaaliset työkalut voivat tukea lupaprosesseja niin viranomaisille kuin suunnittelijoille.
JÀrvenpÀÀn rakennusvalvonnasta saimme kiertueelle mukaan Yordi Lara Ochoan, jonka energinen esitys tietomallipohjaisesta lupakÀsittelystÀ piristi iltapÀivÀÀ.
IltapÀivÀn puolella Solibrin Matti Jaatinen esitteli heidÀn BIM-palvelujaan, ja Anna-Riitta Kallinen ARKCONilta pÀÀtti pÀivÀn tarkastellen BIMin roolia tulevassa lainsÀÀdÀnnössÀ.
SeminaaripĂ€ivĂ€t pÀÀttyivĂ€t perinteisesti makeilla palkinnoilla, jotka jaettiin osallistujille đŹ
Kahdessa viikossa pÀÀsimme syventymÀÀn sekĂ€ isoihin muutoksiin kuten tuleviin lakimuutoksiin ettĂ€ kĂ€ytĂ€nnönlĂ€heisiin aiheisiin, kuten BIM-työkaluihin ja lupaprosesseihin. Ja mikĂ€ tĂ€rkeintĂ€ â meillĂ€, Lupapisteen tiimillĂ€, oli myös todella hauskaa. NĂ€mĂ€ tapahtumat ovat meille tĂ€rkeitĂ€ paitsi sisĂ€llön, myös kohtaamisten vuoksi. Työskentelemme laajasti eri puolilla Suomea, joten mahdollisuus tavata kollegoita ja asiakkaita kasvotusten on meille arvokasta.
Kiitos kaikille seminaareihin osallistuneille ja erityisesti esitysten pitÀjille. NÀhdÀÀn jÀlleen ensi vuonna seminaarien merkeissÀ!




